Živá Strava - Vitariánství - Raw Food

20. července 2014 v 9:45 | WhiteShadow |  Zdravý a štastný životní styl
Vyznavači tohoto životního stylu hovoří o velkém nárustu energie, snížené potřebě spánku, množství pozitivních zdravotních účinků, zpomalení stárnutí, projasnění očí a vůbec o celkové fyzické i duchovní očistě.
Annette Larkins (viz. foto) má 72 let, se živou stravou začala když jí bylo 40.

Lidé, kteří jedí pouze syrovou stravu rostlinného původu se nazývají vitariáni. Základ jejich jídelníčku tvoří tepelně neupravované ovoce, zelenina, ořechy, semínka, naklíčené obiloviny a luštěniny. Jaká pozitiva a negativa s sebou takovýto způsob stravování přináší? Čím nám může prospět zařazení syrových potravin do jídelníčku?

Argumenty pro syrovou stravu:
Vařením se ničí různé vitaminy a enzymy. Ve vodě vařená zelenina neobsahuje nakonec už vůbec nic výživného. Například vitamin C, který je velmi termolabilní, se vařením úplně zničí. Bez něj nemůže v buňkách probíhat okysličování, ani zneškodňování cholesterolu v krvi. Při jeho nedostatku se tvoří zubní kaz, dochází k ateroskleróze. Snižuje se i odolnost proti infekčním chorobám a rakovině. Nejvíce vitaminu C obsahuje křen, zelená paprika, petržel, zelí, jahody, pomeranče, květák, citrony, ale jen za předpokladu, že jsou syrové, nekonzervované.
Vědci též zjistili, že k jevu nazývanému trávicí leukocytóza nedochází, pokud jíme syrovou stravu. Při požití vařené či jinak upravované stravy se ve stěnách střev seskupí leukocyty - bílé krvinky, jako by vytvářely obranu před cizorodým nepřítelem. Tento jev byl pokládán za normální až do doby , kdy Paul Kouchakoff z Institutu klinické biochemie v Lausanne zjistil, že k tomuto jevu v těle nedochází, pokud při jídle jen něčím syrovým začneme. Zdá se, že syrové potraviny nevyvolávají stejné imunitní reakce jako vařené.

Bílkoviny nejen ztrácejí vařením dvě třetiny výživné hodnoty, ale při jejich trávení jsou vytvářeny kyseliny a odpad, který se ukládá v organismu.
Při vysoké teplotě se bílkoviny obsažené v potravě stávají odolnými proti trávení a tak se snižuje možnost využití jejich aminokyselin.

Pokud zahříváme bílkoviny, zejména za přítomnosti cukrů - např. při pasterizaci mléka - dochází ke ztrátě aminokyseliny lyzinu.
Pokud vystavíme bílkoviny působení zásad (při mnoha procesech, při nichž se zpracovávají potraviny), lysin a cystein (přírodní antioxidační aminokyseliny) se eliminují a tvoří se toxické látky jako lysinolalanin. Pokud se při zpracování potravin používá chemikálií, jako např. peroxidu sodného, ztrácejí bílkoviny značné množství methioninu, což je opět přirozená aminokyselina s antioxidačním účinkem.

Při tepelném zpracování potravin vzniká řada škodlivých látek - zejména při smažení, pečení, grilování, fritování a uzení. Čím vyšší je teplota, tím rychleji tyto látky vznikají a tím jsou nebezpečnější. Množství škodlivých látek je přitom přímo úměrné době působení vysokých teplot. Tyto vzniklé škodliviny mají karcinogenní (rakovinotvorný) a mutagenní (navozující změny v genetickém kódu, které se přenášejí na další generace) účinek.
Vědci objevili, že spálená a hnědá látka vznikající při zahřívání bílkovin, je velmi mutagenní. Také produkty vznikající při karamelizaci cukru a reakcí aminokyselin s cukry (jako kůrka chleba nebo topinky) obsahují širokou škálu látek poškozujících DNA .

Tuky - zejména nenasycené oleje, které používáme při vaření - se také v průběhu zahřívání a zpracování mění. Nejenže ztrácejí spoustu své nutriční hodnoty, ale opět vytvářejí mutagenní a karcinogenní látky.

Spousta vědců, kteří zkoumali problém léčení pomocí syrové stravy, se domnívá, že existují další důležité látky - jako jsou esenciální oleje v rostlinách, chlorofyl a saponiny - užitečné pro naše zdraví, které se teplem mění nebo ničí.

Syrové potraviny také obsahují přírodní enzymy, které se při vaření ničí. Ortodoxní směr těmto enzymům nevěnuje pozornost, protože se domnívá, že jsou při trávicím procesu zničeny hned po požití. Naproti tomu laureát Nobelovy ceny A. I. Virtan z Finska zjistil, že při trávení v ústech se spousta enzymů štěpí a jejich substráty chemicky reagují s látkami ve slinách a vytváří nové chemické sloučeniny, které jsou prospěšné pro zdraví člověka či zvířete.
Vědec Kašpar Trop objevil, že lidské tělo ví, jak má enzymy chránit a umí je dopravit zažívacím traktem až do tlustého střeva. Vážou veškerý přítomný kyslík a tak odstraňují plynné prostředí, které může vést ke hnití, kvašení, střevní toxémii, dysbaktérii nebo dysbióze.

Hans Eppiger z vídeňské univerzity zjistil, že strava s vysokým množstvím syrových potravin výrazně zlepšuje výměnu mezi buňkou a okolím, mikrocirkulaci a vylučování odpadů z buňky.

Syrová strava oproti vaření představuje též úsporu času a elektrické energie.

Vařením se změní i přirozené aróma a chuť pokrmů. Potom je musíme dochutit nadměrným množstvím soli, cukru, octa či koření.

Syrová strava obsahuje většinou nízký obsah tuků a kalorií, takže u většiny lidí podporuje hubnutí.

V syrové stravě je velké množství nerozpustné vlákniny, což podporuje pravidelnou stolici a rozpustné vlákniny, která snižuje riziko srdečních chorob.

Zvýšená konzumace syrového ovoce a zeleniny pomáhá tělu bojovat s infekcí a chrání proti některým druhům rakoviny.
Argumenty proti syrové stravě:
Většina z nás byla vychována na vařené a upravované stravě. Trávicí systém již není schopen strávit velké množství syrové stravy. Přidávání syrové stravy do jídelníčku musí probíhat pozvolna.

Nadbytek syrové stravy může u některých jedinců vést k syndromu dráždivého tračníku.

V čínské medicíně existuje názor, že syrová strava oslabuje slezinu. To vyvolává v těle sklon ke "chladu a vlhku", dochází k symptomům, jako městnání tekutin, vlhkým dlaním, nadýmání v břiše a k řídké stolici. Zejména v zimním období je proto nutno přidávat k syrovým jídlům "zahřívací" koření jako např. zázvor či skořici.
Syrová strava má na organismus velký detoxikační vliv. Především syrové ovoce a med uvádějí do chodu zvlášť agresivní procesy čištění. I některé druhy zeleniny by měly být při přechodu na syrovou stravu užívány s mírou, zejména pažitka, cibule, pórek a pastinák. Pokud je přechod na syrovou stravu náhlý, může dojít k rychlému vyplavení usazených škodlivin z hlubokých orgánů jako jsou játra a ledviny do povrchového vylučovacího systému, v němž hrají důležitou roli útroby, kůže a lymfatický systém. Nejsou - li však tyto orgány na takové čištění připraveny, může je to příliš namáhat a vyvolat léčebnou krizi. Dostaví se, když jedovaté substance vystoupí rychleji z tělesných tkání, než vyměšovací orgány mohou odstranit, a to potom vede k otravě krve a lymfy.

Syrové potraviny též mohou být kontaminovány choroboplodnými organismy, i když to platí zejména u potravin živočišného původu jako maso, mléko a vejce. U rostlinných surovin je třeba si dávat pozor na kontaminaci plísněmi.

Video reportáž z 1.ho českého Rawfestu v květnu 2014:


Zdroje:
http://zdrava-vyziva.doktorka.cz/syrova-strava-pro-proti/
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 anniele anniele | Web | 21. července 2014 v 18:05 | Reagovat

Nad jídlem, vegetariánstvím, zdravou stravou a témata s tím spojenými přemýšlím poslední dobou dost často.. A tohle mi pomůže zase ty úvahy posunout někam dál a hledat další info :-). Díky

2 ANA ANA | Web | 23. července 2014 v 10:17 | Reagovat

Každý ať jí, co chce, ale malé děti by neměly experimentovat a jíst všechno.
Asi bych nemohla jíst jen syrovou stravu, potřebuji aspoň jednou denně teplé jídlo. Ale zařadit syrovou stravu do jídelníčku, to snad není takový problém.
Možná udělat občas nějakou čisticí kúru není na škodu. Ale odříct si pečené nebo grilované maso? Ani náhodou... ;-)  :-D
P.S. včera jsem zdlábla skoro půlku melounu. Fantastický! Ale ve dvě v noci jsem měla hlad jak vlk... :-D

3 Shelma, Shehezerada Shelma, Shehezerada | 23. července 2014 v 20:59 | Reagovat

Byla jsem temer 3 roky vegetarianka a uzasne me to nabylo energii... Na vitarianstvi si netroufnu, jelikoz by mi chybely syry, ktere miluju a grilovana zelenina, ktera je pro me pochoutkovy vrchol :)

4 Daniel Daniel | E-mail | Web | 26. listopadu 2014 v 18:59 | Reagovat

Myslím si, že každý jsme jiný a reagujeme na věci rozdílným způsobem a raw food / syrová strava nebo jiná dieta není výjimka. V oblasti diet by se nemělo vytvořit nějaké dogma o tom, která dieta je lepší nebo horší, protože u každého to funguje jinak. Ovšem z mé vlastní zkušenosti syrová strava / raw food u mě funguje naprosto perfektně, když to srovnám s konvenční dietou nebo Paleo dietou. Všechna má alergie, zažívací / střevní problémy včetně zánětu střeva vymizely i přes to, že doktoři tvrdili, že budu prášky brát do konce života. Syrová strava je úžasná, ale na druhou stranu je třeba brát v potaz i určitá negativa, dle mého názoru nejvíce podceňovaný příjem kalorií a nutričních hodnot. V článku níže je to popsané víc do detailu ;-) http://www.rawmanrawoman.com/05-5-negativ-raw-food-diety.html

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama